Iako se čini da se situacija na ekranu znatno popravila po pitanju rasne raznolikosti, statistike pokazuju pogoršanje situacije iza ekrana. Nebijelim scenaristima/icama je često teško dobiti posao, a čak i kad uspiju, industrija ih tretira drugačije.
U 2013. godini, dva tjedna nakon što je započela s Disney-ABC Writing Program, vrlo kompetitivnim programom za scenariste/ice, Natasha ”Tash” Gray je dobila posao kao jedna od scenaristica u Disney-evoj emisiji Dog With a Blog. Ovaj program, koji godišnje primi svega osam od dvije tisuće prijavljenih kandidata/ica, nije bio prvi program pokrenut od televizijske mreže u kojem je Natasha sudjelovala, ali je bio prvi koji je rezultirao zaposlenjem.
Biti nov/a scenarist/ica uglavnom se svodi na učenje i prilagođavanje, no Natasha je ipak uspjela predstaviti neke od svojih ideja te je dobila priliku napisati tekst za jednu od epizoda, priliku koja je mnogima od njenih kolega/ica s Disney-evog programa ostala uskraćena. Natasha je radila uz sedam kolega i jednu kolegicu, u skupini u kojoj je bila jedina nebijela osoba.
Danas se na ekranu situacija za nebijele osobe popravlja zahvaljujući ponajprije Shondi Rhimes, autorici poznate televizijske serije Uvod u anatomiju. Posebno je zapažen uspjeh njezine serije Scandal, prve serije u zadnjih 40 godina u kojoj je protagonistica crnkinja. Iako bismo iz sezone 2014./15. mogli/e zaključiti da je Hollywood shvatio nužnost većeg broja priča s nebijelim protagonistima/icama (što potvrđuju primjerice serije poput Jane the Virgin, Fresh of the Boat ili Empire), situacija iza ekrana nije baš ohrabrujuća.
Ekipa zaposlena na osmišljavanju i pisanju serija je uglavnom još uvijek dominantno muška i bijela. The Writers Guild of America, američko udruženje scenarista/ica je početkom godine provelo istraživanje među 3000 scenarista/ica koji su radili na 300 serija prikazanih na 36 televizijskih mreža tijekom sezone 2013./14. U istraživanju je poseban naglasak bio na skupinama koje su dosad tradicionalno bile slabije zastupljene – žene, pripadnici/e manjina i starija populacija.
Poražavajući podaci su pokazali da se broj nebijelih osoba zaposlenih na osmišljavanju i pisanju serija smanjio za gotovo 2% u odnosu na 2011./12., a jednako se smanjio i broj izvršnih producenata/ica.
U više od 20 intervjua provedenih kroz zadnjih nekoliko mjeseci sa scenaristima/icama (nebijelim i bijelim, mladim i starim), izvršnim producentima/icama i direktorima/icama programa za poticanje raznolikosti, potvrđena je pretpostavka da američka televizijska industrija, iako se diči raznolikošću, zapravo ne postiže mnogo po tom pitanju.
Fresh of the Boat
Empire, serija s gotovo potpuno nebijelom spisateljskom skupinom, sada slovi za jednu od najpopularnijih serija, no uključivanje nebijelih scenarista/ica u skupine je još uvijek problema – odjeli i inicijative za poticanje raznolikosti uspijevaju popuniti svega jedno ili dva mjesta u spisateljskim ekipama, ali tu problem ne nestaje.
Većina intervjuiranih je potvrdila da čak i kad se nebijele osobe uspiju probiti i naći svoje mjesto, industrija im poručuje da tu nisu dobrodošli/e i da njihov glas nije bitan.
Writers Guild of America je inicijativa koja djeluje u zadnjih 20 godina, a cilj im je nebijelim osobama (i ostalim podzastupljenim skupinama) olakšati ulazak u industriju. Pristup ovakvim programima je visoko kompetitivan, među tisućama prijava koje stižu svake godine, u program ih prime manje od deset. Čak i kad uđu u program ne mora značiti da im je otvoren put prema zaposlenju, vrlo često jedan program koji potiče raznolikost vodi tek do sljedećeg programa ili inicijative.
Ipak, intervjuirani/e scenaristi/ice su zahvalni što su imali priliku sudjelovati jer su, kažu, na taj način ostvarili/e različita korisna poznanstva, a neki/e su dobili/e i posao. Iako dobro osmišljeni, programi ovog tipa često u praksi ne ostvare svoju namjeru, budući da je serijama, popunjavanja kvote radi, potrebna tek jedna nebijela osoba.
”Nebijele osobe različitog etnicieta su se natjecale za samo jedno radno mjesto, ostalih deset mjesta je već bilo popunjeno i to većinom bijelim muškarcima,” prisjetila se svog iskustva Danielle Sanchez-Witzel, danas jedna od scenaristica u seriji New Girl.
Čak i ako se uspijemo složiti oko toga da je televizija u zadnje vrijeme napredovala po pitanju rasne i etničke raznolikosti, raznolikost je još uvijek prisutna samo u onim programima u kojima je sam/a izvršni producent/ica drži prioritetnom.
Nebijeli scenaristi/ice nakon što su primljeni/e na prvi posao u karijeri ne napreduju jednakom brzinom kao bijeli scenaristi/ice. Ami Aniobi, koja trenutno radi na HBO-ovoj seriji Brothers In Atlanta, prisjetila se kako je na radnom mjestu znala vidjeti liste ljudi zaposlenih na nekom programu pri čemu bi nebijela osoba na listi bila posebno označena kao udovoljavanje kvote.
Osim programa koji potiču raznolikost pri zapošljavanju, nebijele osobe često ističu kako im je pri zaposlenju pomoglo ako su imali/e mentora/icu koji su prepoznali njihov talent, u njima vidjeli/e potencijal te se bili spremni/e založiti za njih. Neovisno o tome kako su se zaposlili/le, većina nebijelih scenarista/ica je jedina nebijela osoba u svojoj radnoj skupini.
Kao jedine nebijele osoba u radnoj skupini, često su od strane kolega/ica percipirani kao svojevrsni stručnjaci/kinje za teme koje se vežu uz njihovu rasu. Iako im može odgovarati da se za pitanja koja se vežu uz njihovu rasu pita baš njih, često ih dopadne zamoran zadatak da kolegama/icama objašnjavaju neutemeljenost različitih stereotipa.
Empire
Scenaristi/ice koji otvoreno prozovu predrasude i stereotipe koje čuju od svojih kolega/ica, najčešće to ne rade to iz političke korektnosti već zato što znaju da bi trodimenzionalni nebijeli likovi mogli mnogo više doprinijeti seriji od onih koji nastaju kada se u procesu kreiranja likova vodi stereotipima.
”Pokušavam postići da televizija više nalikuje stvarnom svijetu,” izjavila je Shonda Rhimes prošlog proljeća i rekla istinu, sobe u kojima se pišu njezine serije stvarno izgledaju kao stvaran svijet, no nisu jedine, pozitivnih primjera ima nekoliko.
Jedan od primjera je slobodna upotreba španjolskog jezika u Jane the Virgin: kada Jane-ina baka govori, ona govori španjolski, a prate je titlovi. Iako neobična za gledatelje/ice koji ne govore španjolski, takva praksa zapravo izaziva osjećaj poznatosti i bliskosti kod onih koji do sad nisu navikli na takav tretman.
Što dobijete kada pričate priče na taj način, iskreno i vjerodostojno? Ako je vjerovati statistici, ostvarite uspijeh, kako financijski, tako i onaj među kritičarima/kama. Iako godinama dokazi osporavaju tvrdnju da na telviziji ne možete zaraditi serijama s nebijelom glumačkom postavom, sezona 2014./15. bi uspjehom serija kao što su Empire, Jane the Virgin i Fresh Off the Boat, trebala riješiti stvar jednom zauvijek. To su serije koje su pokazale da priče nebijelih osobama televiziji mogu uspjeti bez da se baziraju na jednodimenzionalnim stereotipima.
Televizijski studiji koji sezonu za sezonom ostvaruju suradnju s istim izvršnim producentom/icom također su dio problema.
Jane The Virgin
Stacy L. Smith, direktorica USC Media, Diversity, and Social Change Initiative, je kao rješenje predložila praksu utemeljenu na Rooney Rule, pravilu koje se primjenjuje u američkom nogometu koje nalaže da barem jedan/a nebijeli/a kadidat/kinja mora biti intervjuiran/a za mjesto glavnog trenera. Studiji bi trebali biti odgovorni za uključivanje nebijelih glasova u više pozicije.
Polazivši od pretpostavke da bi nebijela osoba na mjestu izvršnog/e producenta/ice postigla mnogo više po pitanju raznolikosti glasova nego što bi se postiglo uključivanjem nebijelih scenarista/ica u radne skupine koje ne znaju što da rade s njima, postoji prijedlog da se financijska potpora koja se koristi za uključivanje u radne skupine preusmjeri na otvaranje viših pozicija nebijelim osobama.
Iako se čini kao da je Hollywood u novoj sezoni naučio lekciju, strah da je lekcija tek napola naučena i da se nebijele osobe uključuju u televiziju isključivo zbog profita koji u ovom trenutku donose, ostaje.
Prevela i prilagodila: Ivana Andrijašević; Izvor: Slate