“Picasso je izjavio, ‘Moguće je prikazati sve perspektive odjednom!’ Kakav heroj. Ali recite mi, je li ijedna od tih perspektiva ženska? Nije? Pa, onda mi to nije interesantno,” kazala je Hannah Gadsby u svom zajedljivom stilu.
Ove godine obilježava se 50 godina od smrti slikara Pabla Picassa i tim povodom u muzejima diljem svijeta planirano je 50 službenih izložbi. No samo jedna od njih odvažila se kritički preispitati (i to uz dozu humora) Picassovo nasljeđe i njegov položaj u povijesti umjetnosti: It’s Pablo-matic: Picasso According to Hannah Gadsby u njujorškom Brooklyn Museumu.
Izložbu su kurirale tri žene: povjesničarka umjetnosti i (bivša) komičarka Hannah Gadsby te kustosice Catherine Morris (Elizabeth A. Sackler Center for Feminist Art) i Lisa Small (Brooklyn Museum).
“Budući da je Brooklyn Museum jedina muzejska institucija u SAD-u koja ima feministički centar, nije nam promaknula činjenica da se Picassova smrt 1973. preklapa s drugim valom feminizma i značajnim ulaskom žena u svaki kutak svijeta umjetnosti,” kazala je direktorica muzeja Anne Pasternak.
Ideja izložbe bila je promotriti Picassovo “kompleksno nasljeđe kroz kritičku, suvremenu i feminističku prizmu, no ne odbacujući pritom transformativnu moć i dalekosežni utjecaj njegovog rada.” Izloženo je više od stotinu radova, ne samo Picassovih, već i umjetnica poput Käthe Kollwitz, Ane Mendiete, Kiki Smith, May Stevens, Judy Chicago i drugih žena koje su stvarale nakon Picassa. Na taj način kustosice problematiziraju složena pitanja mizoginije, kreativnosti, kanona i ideje genija.
“Rad feminističkih povjesničarki umjetnosti i umjetnica u proteklih 50 godina imao je iznimno važnu ulogu u reevaluaciji Picassovog stvaralaštva i nasljeđa,” objasnila je kustosica Lisa Small.