Dinh Nhung zadnjih šest godina skupljala je priče i sjećanja LGBT zajednice u Vijetnamu, radi se zapravo o katalog ljubavi, izdaja, slomljenih srca, frustracija i pobjeda, kako velikih, tako i malih, pojasnila je za The Guardian. LGBT zajednica u Vijetnamu je dugo bila zatirana, a u trenutku kada napokon izlaze iz sjene, ovakva inicijativa puno znači.
Jedna od priča i ona je o poderanom plišanom medvjediću koji pripada 22-godišnjem muškarcu čija obitelj nije željela prihvatiti činjenicu da je gay. Nakon što ga je obitelj odbacila, otputovao je u Rusiju kako bi radio u tvornici, ali se vratio nakon što je vidio kako policija ubija čovjeka na ulici. „Dok se otac derao na mene, majka je rezala moje omiljene stvari … Odrezala je vrat i noge mom omiljenom medvjediću.“, kazao je.
Creative Initiatives in Health and Population (CCIHP) projekt na kojem Nhung radi sa svojim kolegama, započeo je kao istraživanje diskriminiranosti LGBT osoba, a pretvorio se u nešto izrazito osobno. Od 2009. godine zaprimili su velik broj nesretnih priča kao što je prethodna. Od ljubavi među zatvorenicima u zatvoreničkim kampovima, do obiteljskog nasilja i svakodnevnih poteškoća s kojima se susreću seksualni/e radnici/e i oni koje žive s HIV-om. Kolekcija je nepokolebljiv dokaz borbi i očaja koji je iskusila LGBT zajednica, kako u prošlosti, tako i u sadašnjosti.
Ali, postoje i neke sretnije priče, poput one učenika srednje škole u Vijetnamu koji je pred cijelim razredom održao prezentaciju u kojoj je iskoristio izraz ‘ljudska prava’ koji je tamo i dalje tabu. Učenik je mislio kako će reakcije biti izrazito negativne, no postigao je izvrsne ocjene kod učiteljice, čime je utišao svoje kolege koji su mu tijekom izlaganja dovikivali uvredljive riječi.
Drugi primjer je objava vjenčanja koja je izazvala skandal u ’90-im godinama u Vijetnamu. Lezbijski par je u Vinh Longu istaknuo kako zakon tehnički ne zabranjuje istospolnu zajednicu te su tako hrabro registrirale svoj brak. Vlada je na to odgovorila tako što je zabranila istospolni brak 2000. godine.
Nhung tvrdi kako je primarni zadatak projekta dati LGBT osobama autonomiju kako bi slobodno ispričali/e svoje priče. „Moramo osvijetliti te priče i ne smijemo dozvoliti drugima da stvaraju našu povijest. To je važno, a tko će to napraviti? Vi, zajednica“, poručila je Nhung te dodala da se o seksualnosti u toj zemlji puno lakše raspravlja otkako su u jezik ušli pojmovi kao što su ‘homoseksualnost’ i ‘transseksualnost’.
U Vijetnamu su rodne norme utvrđene zakonom, što stavlja velik pritisak na one koji se ne mogu tako jednostavno svrstati u pojedinu kategoriju ili one koji su se jednom smatrali ‘trećim spolom’, zbog čega se često odlučuju i na operativne zahvate. Ovaj pritisak bi se mogao i povećati, budući da je vlada prošlog mjeseca odlučila legalizirati operaciju promjene spola i dopustiti onima koji naprave zahvat da nakon toga promjene spol na identifikacijskim ispravama. Iako je ova odluka pozitivna u svjetlu prava transrodnih osoba, postoji strah da će neke pripadnike/ce zajednice natjerati na neželjene i invazivne odluke o svojim tijelima kako bi ispunili službene zahtjeve.
LGBT zajednica je donedavno bila ignorirana od strane vijetnamskih zakonodavaca. Nakon komunističke revolucije, izvanbračni seks je osuđen kao nemoralan, definirajući tako LGBT veze neprihvatljivima, ali ne i ilegalnima. Kada se u 90′-ima HIV proširio na Vijetnam, vlada je tvrdoglavo previdjela najrizičniju grupu, gej muškarce, što je dovelo do epidemije koja je do 2006. ostavila jednu petinu gej muškaraca HIV pozitivnima. Ovo je potaknulo predrasude i diskriminaciju, što je rezultiralo vladinom zabranom istospolnih brakova u 2000. godini. Dvije godine kasnije, mediji pod vlašću države okarakterizirali su homoseksualnost kao ‘društveno zlo’.