Večer s WHW Akademijom – predavanje Rajkamal Kahlon

Umjetnica Rajkamal Kahlon je jedna od gostujućih predavačica WHW Akademije, osmomjesečnog međunarodnog edukativnog programa za umjetnike i umjetnice koji su na početku razvijanja svoje prakse. Tijekom svog dvotjednog boravka u Zagrebu s polaznicama Akademije, predstavit će svoj rad i održat će predavanje “Razgovarati s mrtvima: o empatiji, traumi i suradnji“.

Predavanje promišlja ulogu traume u stvaranju otpora, ali i novih mogućnosti za suradnju u posljednja tri projekta: “Did You Kiss the Dead Body?” (Jesi li poljubila mrtvo tijelo?), “Staying with Trouble” (Ostajanje s nevoljom), i “Dear Yugoslavia, I regret to inform you… “(Draga Jugoslavijo, žao mi je što vas moram obavijestiti…). Ono što počinje s hiperempatičnim i intimnim susretom s traumatičnim povijestima nasilja dovodi do neočekivanih kolaborativnih procesa koji uključuju: ponovno promišljanje tradicionalnih prostora i uvjeta u kojima se umjetničko djelo može stvarati, pomak u ideji publike koji obuhvaća nove i provizorne oblike zajednice te promišljanje kako umjetničko istraživanje može postati smislenije kad se izvodi kroz zajednički razgovor i diskusiju izvan granica disciplina.

Projekt Rajkamal Kahlon “Draga Jugoslavijo, žao mi je što vas moram obavijestiti…” realiziran je u sklopu izložbe “Na leđima palih divova” (II. bijenale industrijske umjetnosti) i predstavljen u Puli, u prostorima SENSE — Centra za tranzicijsku pravdu, koji okuplja medijske zapise vezane za suđenja na Haškom sudu za zločine počinjene u ratovima u bivšoj Jugoslaviji. Projekt ponovo zamišlja etničke portrete i standardne prikaze narodnih nošnji u bivšoj Jugoslaviji kroz leću ratova, a na temelju ilustracija hrvatskog ilustratora Vladimira Kirina (1894.– 1963.), koji je napravio petodijelnu seriju slikanih ilustracija jugoslavenskih etničkih tipova, nazvanu Narodne nošnje Jugoslavije I–V. Umjetnica izvodi intervencije izravno na ilustracijama, inficirajući pitoreskne i romantizirane reprezentacije s referencama na nasilje počinjeno u ratovima. Kombiniranje disparatnih vizualnih jezika, slikarskih stilova, ikonografije političkog nasilja, kao i antropologije, pokušaj je da se izazovu neočekivana značenja i da se ukaže na nove načine bavljenja traumatskim povijestima.

Rajkamal Kahlon je američka umjetnica koja živi u Berlinu. U njezinom radu svjedočimo autopsiji, seciranju vizualnog nasljeđa imperija koje od nas traži da ponovno zamislimo političko iskustvo kao utjelovljeni, emocionalni subjekt. Umjetnička praksa Rajkamal Kahlon ukorijenjena je u arhivskom istraživanju. Oslanjajući se na povijest, kolonijalne arhive i literaturu, njezino interdisciplinarno istraživanje podvrgnuto je procesu vizualne transformacije koji rezultira osjetilnim, formalno strogim radom. Na primjer, koristeći vlastitu ruku u ponovnom iscrtavanju i slikanju fotografiranih tijela izvornih subjekata, Kahlon stvara simbolične prostore rehabilitacije onih glasova koji su izbrisani, izobličeni ili oklevetani. Kahlon je magistrirala na California College of Art te je alumnistica Whitney Independent Study Programa. Njezin rad izlagan je u muzejima, galerijama i bijenalima u Sjevernoj Americi, Europi, Bliskom istoku i Aziji. Kahlon je ovogodišnja dobitnica nagrade Villa Romana.

Program je i dio predstavljanja 2. Bijenala industrijske umjetnosti (20/07 – 28/10/2018.) pod nazivom Na leđima palih divova, čije su kustosice kolektiv Što, kako i za koga / WHW. Suorganizirali su ga Labin Art Express XXI, u suradnji s MMSU Rijeka i Arheološkim muzejom Istre, u sklopu projekta Rijeka 2020 – Europska prijestolnica kulture.


Povezano