Mnogi koji/e dio slobodnog vremena provode na portalima većih porno produkcijskih kuća vjerojatno ne znaju da postojanje istih mogu zahvaliti čovjeku pod imenom Chuck Holmes. Holmes je poznat kao začetnik legendarnog studija Falcon još davne 1971., koji je ovim potezom u narednim desetljećima omogućio vidljivost gej seksualnih praksi, posebno u vremenu kada je distribucija pornografije u SAD-u još uvijek bilo kriminalno djelo, te potaknuo razvoj sličnih studija diljem svijeta.
Redatelj Mike Stabile proveo je više od pola desetljeća istražujući život i karijeru porno mogula koji je preminuo od posljedica AIDS-a 2000. godine, a rezultat je Temeljni kapital (Seed Money), kojeg ove nedjelje u 15h možete pogledati u sklopu filmskog programa Vox Feminae Festivala.
Gotovo 30 godina Falcon je bio najveći svjetski distributer gej pornografije, mijenjajući pritom kako čitava generacija gej muškaraca gleda na sebe i svoju seksualnost. Dokumentarac baca svjetlo na često zaboravljeni i ignorirani segment gej povijesti i važnosti koju je gej pornografija imala u oblikovanju identiteta i osjećaju emancipacije. Holmes je bio svojevrsna gej verzija Gatsbyja – čovjek koji je istovremeno bio obožavan zbog svog utjecaja i prezren zbog bogatstva koje je stekao pornografijom.
Holmes je rođen u Terre Haute u američkoj saveznoj državi Indiani gdje je diplomirao ekonomiju. Nakon rada u različitim firmama koje su se bavile građevinom, preselio se u San Francisco gdje je započeo svoj biznis produkcije i distribucije gej pornografije. Naziv Falcon dolazi od ptice grabljivice sokola, a upravo je njome Holmes odredio teme i estetiku brojnih uradaka: u njegovim filmovima uvijek je bio netko tko je bio predator i netko tko je bio plijen, naravno, na znatno benigniji način nego što opisno zvuči. Posao je u to doba bio baziran na narudžbama putem pošte, a zahvaljujući pametnom potezu prelaska s filma na VHS Falcon je vrlo brzo postao jedna od najlukrativnijih porno kompanija u SAD-u.
U vrijeme kada je gej muškarce bila prava rijetkost vidjeti u mainstream mediju, Holmesovi su filmovi težili prikazati realnost identiteta gej muškaraca, a pomogli su i definirati čitavu jednu eru estetike gej muškaraca: obrijani, lagano nabildani dečki iz susjedstva. Bio je to očito i odraz Holmesovih osobnih preferenci spram zgodnih, atletskih i muževnih mladih muškaraca koji su bili kontrast mršavim i brkatim vizualnim odrednicama sedamdesetih. Upravo su u filmovima Falcon studija gej muškarci djelomično definirali svoj stil kroz osamdesete.
Porn je danas dostupan na svakom laptopu, tabletu i pametnom telefonu, pa je u dokumentarcu posebno zanimljivo vidjeti koliko je opasno bilo stvarati porno uratke u komercijalne svrhe nekada. Danas je pornografija za mnoge ugodna i opuštajuća razonoda, poput glazbe ili igranog filma. Ali do kraja 90ih radilo se o jedinom mediju koji je prikazivao gej muškarce na pozitivan način. Za mnoge koji su odrastali u 80-ima i 90-ima, posebno u konzervativnim sredinama, gej pornografija pokazivala je da postoji svijet mimo tužne homofobne svakodnevice, u kojem su mogli živjeti otvoreno i sretno. Prikazivala je da gej muškarci nisu bolesni i sami na svijetu.
Film se u nekim dijelovima posebno bavi i rasizmom u porno industriji. Iako su Falcon filmovima prednjačili bijeli dečki plave kose, Holmes je među prvima u visokobudžetnu pornografiju uveo u kadar Afroamerikance, iako ne u omjeru koji bi bio ravnopravan. I dalje su često bivali u ulogama nasilnika, ili submisivni. Odabir glumaca odražavao je Holmesove privatne preference ali i činjenicu da je bio uhićen zbog prodaje pornografije koja je uključivala bijelog i tamnoputog muškarca. Ukomponirano s činjenicom da je gej tržište samo po sebi često rasistički i autohomofobno nastrojeno, postavlja se pitanje koliko se situacija promijenila danas.
Velika je ironija života Chucka Holmesa da iako je doživio političku, društvenu i filantropsku moć – donirajući Billu i Hillary Clinton, Davidu Geffenu, Calvinu Kleinu pa čak i Mikhailu Gorbačovu – mnogi su ga držali na distanci. Njegove izdašne donacije često su bivale odbijene, a njegovi najbliži (i najutjecajniji suradnici) odbili su sudjelovati u snimanju dokumentarca. Holmes je značajan dio svog bogatstva usmjerio u dobrotvorne svrhe, financirajući programe za suzbijanje HIV-a i AIDS-a, Amnesty International, Human Rights Campaign a danas lokalni LGBT centar u San Franciscu nosi njegovo ime.