Drag umjetnost specifična je zbog svoje slojevitosti, neograničenosti i estetske specifičnosti koja ovisi o karakteru performera koji je nosi. Svi koji prate drag na globalnoj razini vrlo su vjerojatno svjesni činjenice kako je suvremena tendencija draga gurati određenu fishy, odnosno vjernu žensku iluziju, pod estetiku koja je trenutno najpoželjnija i najlukrativnija.
Upravo iz tog razloga kolektiv House of Flamingo ovogodišnje je izdanje festivala DRAGram odlučio posvetiti struji unutar draga koji je čista suprotnost dragu vjerne iluzije žene. Akteri Club Kid pokreta ne trude se dočarati vam vjernu žensku iluziju, oni vam otvaraju vrata u fantaziju koja je nerijetko produkt višestrukih popkulturalnih referenci, majstorskog umijeća šivanja i mašte za koju se povremeno čini da nema opipljive granice.
Cheddar Gorgeous i Anna Phylactic definitivno spadaju u tu kategoriju. Njihov je drag “napad” na sva osjetila, nepredvidljiv i ispoliran do najsitnijih detalja. Njihove reference nisu Kylie, Madonna ili Gaga, već grčki bogovi i božice; filmski, stripovski i SF junaci i junakinje, stare holivudske dive ili pak jesenski žuti list koji je netom pao s grane obližnjeg drveta. Oni dolaze iz Manchestera, grada koji na europskoj razini već godinama diše kao jedno od najbitnijih centara queer emancipacije i slobodne ekspresije te življenja identiteta.
Uoči trećeg DRAGrama, pozvali smo Cheddar i Annu na Skype kako bismo popričali o njihovom dragu izričaju, sceni u velikoj Britaniji, a našlo se vremena i za bacanje shadea na RuPaul…
Za početak, kako biste opisale svoje drag persone?
Cheddar: Moj drag transcendentalno nadilazi rod i koncept binarnog rodnog identiteta i izražavanja. On je transhumanistički, transidentitetski… zato ćete me često vidjeti kako utjelovljujem čudna, svemirska i SF bića. I zato se jako dobro uklapam u koncept Club Kid performera.
Anna: Anna je teleportirana na Zemlju i pokušava biti žena, ali joj to baš i ne ide po planu. Nije savršena žena po uvriježenom poimanju; uvijek je nešto drugačije i nenormalno na njoj.
Vi se zapravo poznajete jako dugo…
Cheddar: Još iz bolnice u Londonu. Sa psihijatrijskog odijela.
Anna: Poznajemo se još prije nego smo se bavile dragom, s party scene. A naši drag karakteri susreli su se klupskim natjecateljskim drag večerima. Ja sam redovito osvajala nagrade u kategoriji “bad drag”. Nije mi smetalo, za mene je to značilo da sam svojevrsna negativka lokalnog drag svijeta. Jednu od večeri Cheddar je došao obučen kao Riddler a ja sam bila odjevena kao Robin i tada nam je postalo jasno da trebamo surađivati.
Cheddar: Zapravo smo se mimoišli na klupskoj sceni, ja sam krenuo nastupati po klubovima kad je Anna prestala. Dugo sam vremena bio fotograf u noćnim klubovima, ali kada sam počeo kombinirati drag i službeno fotografiranje sam dobio otkaz. 2010. sam napravio pauzu od godinu dana, otputovao u San Francisco, i vratio se u Manchester kao Cheddar. Nakon tog kraćeg odmaka sam imao jasniju viziju što Cheddar Gorgeous treba utjeloviti – čudnovata bića i likove. Anna mi se javila i pozvala na stare dane i prijateljstvo koje smo imale. Zahvaljujući tome sam počeo dobivati prve konkretne gaže a nas dvije smo sve češće radile zajedno. Mislim da je Anna sve to požalila. *smijeh*
I tako je nastao Family Gorgeous, vaš matični kolektiv?
Anna: Da, sve je počelo sa mnom, Cheddarom, Grace i još jednom trandžom koja više nije toliko na sceni. Sestre Gorgeous. Za sve je to bila mentorska veza u koju smo svi ulagale. Cilj nam je da čitav kolektiv Family Gorgeous bude slavljenje raznolikosti, uvijek tražimo performerice koje su drugačije od onoga što mi radimo.
Cheddar, često naglašavaš kako ne postoji razlika između tebe osobno i tvog drag karaktera.
Cheddar: Da. Drag je pretjerana verzija onoga što svi radimo svaki dan. Svi imamo različite identitete za posao, za obitelj, za slobodno vrijeme… Drag po meni projicira nešto od nas svijetu kroz kolaž kostima, make-upa, nastupa… Smatram da zato ne možemo razlikovati drag karakter od karaktera performera. Taj dio mene u dragu je ono što dajem svijetu, dok neke segmente karaktera čuvam za sebe i druge svakodnevne drag karaktere.
Anna, često u intervjuima naglašavaš svoju komičarsku stranu. Kako se ona manifestira u tvojim nastupima?
Anna: Najviše u mom campy karakteru i komediji uživo. Igram se s performativnim elementima; recimo često uključujem političke reference – od Georgea Orwella do Margaret Thatcher. Jednom sam nastupom reagirala na teoriju da se premijer David Cameron u studentskim danima seksao s glavom svinje, tzv. Piggate.
Najvidljivije ikone nekadašnjeg Club Kid pokreta su dobrostojeći gej muškarci. Kako opisujete Club Kid scenu u Manchesteru – je li ona klasno određena?
Anna: Znam mnogo club kidsa koji imaju puno novaca, ali znam i one bez kune. Kada sam ja krenuo raditi drag, radio sam kostime praktički iz ničega. Treba uzeti u obzir da je u originalnom Club Kid pokretu bilo toliko ljudi iz toliko različitih pozadina koje su doprinijele čitavom pokretu. I to treba razlikovati od onih ikona koji su ostali definirajući za čitav pokret sve do danas. Recimo, u Velikoj Britaniji je Club Kid scena bila jako inspirirana konzervativnom politikom 80ih koja je bila jako represivna i utjecala posebno na niže klase.
Cheddar: Svi urbani pokreti su jako kaotični. Također, mnogi od aktera Club Kid scene bili su otuđeni od svog privilegiranog porijekla.
Participira li LGBTIQ zajednica u Manchesteru u Club Kid sceni: kostimiraju li se na vašim drag priredbama?
Anna: U Cha Cha Boudoiru, našem matičnom programu, se osjećaš kao dio club kid zajednice, to jako friendly prostor. U dosta slučajeva nije tako.
Cheddar: Vidi se napredak kod publike, posebno pod utjecajem RuPaul. Mnoge su opcije danas otvorene. Različiti ljudi biraju različit izričaj draga, i konačno se prihvaća da je u redu da postoje različite estetike. Jasno, neki stilovi su popularniji nego drugi. Ako promatramo drag kao niz spajajućih struja i pokreta koji se združuju, to mora dovesti do eksplozije energije, novih ideja, promišljanja roda, klase, vrste, toga što znači biti čovjek. Važno je imati takve male momente u kojima shvaćamo da smo svi dio jedne cjeline. I da trebamo biti u većoj interakciji da sve eksplodira.
Po vašim nastupima očito je da ne radite uvjerljivu reprezentaciju žena ili gej ikona. Imate li uopće svoje ikone?
Anna: Osobe poput Marylin Monroe, koje utjelovljuju stari holivudski glamur. Zatim Disney likovi poput Ursule, Maleficent ili Cruele de Vill. Od njih sam pokupila taj karakter zbog kojeg svi misle da sam kuja. *smijeh*
Cheddar: Baš i ne. Za drag grabim inspiraciju od svega. Nikad nisam imao želju da projiciram feminitet, ali volim primjerice biti seksipilna. Volim se igrati s božanskim likovima. Zašto da se brinem kako ću se pretvoriti u ženu ako mogu biti alien ili sirena ili božansko stvorenje… Treba razmišljati izvan okvira.
Tebe zapravo jako inspirira priroda…
Cheddar: Fascinantno mi je kako ljudi pokušavaju ukrotiti i spoznati ljepotu, svijet oko sebe, prirodu, kozmos. I mene sve to inspirira, mitologija posebno. To mi je mnogo interesantnije od specifične estetike pojedine osobe ili ikone. Taylor Mac mi je veliki uzor doduše.
Kako je uopće izgledao vaš drag u početku, je li krenuo fishy ili je uvijek bio nadrealan?
Anna: Moj je uvijek bio ovakav. Svaki vikend sam iskušavala novi look, uvijek novu stvar o kojoj su ljudi mogli pričati idućih tjedan dana. Jednom prilikom sam imala žuto obojano lice i ogromnu Tina Turner periku; a recimo u nekoj drugoj kanaliziram Leigha Boweryja, imam jastoga na glavi i pipke. I dalje sam čudakinja, ali malo sam više prigrlila ženstvenu stranu.
Biste li rekli da postoji razlika između američkog i europskog draga? Zašto je američki beauty drag toliko vidljiv?
Cheddar: I jedna i druga scena su zapravo jako raznolike unutar same sebe. Trenutno postoje određeni trendovi jer popularni drag se konformira rodnom shvaćanju većine populacije. I naravno, popularnost RuPaul je svemu tome doprinijela. Ona je pravo čudo po pitanju toga koliko je dobra u bivanju ženom. Ta magija sve omogućava i održava vidljivost takvog draga. Drugačiji stilovi draga postoje i popularni su, samo što ne vidimo TV emisije o njima.
Zašto je uopće beauty drag toliko popularan u Americi u odnosu na Veliku Britanije?
Cheddar: Nemamo istu vrstu kulture oko izbora za ljepotu, počevši od izbora najljepše biološke žene. Rod je tamo u tom kontekstu veliki konstrukt, a posebno ga hrani celebrity kultura. Dolazimo do toga što Amerikanci općenito serviraju građanima. Drag tamo samo sve to preslikava.
Kad već spominjemo RuPaul, smatrate li da namjerno bira prikazivati većinom kraljice beauty draga jer ga većina populacije lakše može upiti?
Anna: Da, iako se vidi progresija u stilovima koje RuPaul’s Drag Race predstavlja kroz sezone.
Cheddar: Ru ne možeš ništa naučiti o dragu. Radi se o osobi koja zna prepoznati kada se vrata otvore, i potom stvar učiniti komercijalno uspješnom.
Ali obje ste bile dio natjecanja za RuPaul’s Drag Race UK ambasadoricu, dok se još spekuliralo da će RDR dobiti europski spin-off…
Cheddar: Ja nisam upala u užu selekciju! Mislim da su se sutkinje osjećale ugroženo. *smijeh* Ali na kraju mi je bilo drago što nisam.
Anna: Bilo je pomalo razočaravajuće. Nije bilo dobro organizirano, morale smo same platiti put i smještaj – a sve je bilo poprilično skupo za mnoge natjecateljice. Nismo imale ogledala u backstageu. Neke je to jako pogodilo, pogotovo jer Ru čak nije došla u backstage pozdraviti natjecateljice.
Vivienne, pobjednica, također više naginje beauty dragu u odnosu na mnoge poznatije britanske trandže. Koliko joj je pobjeda pomogla?
Anna: Otvorilo joj je neka vrata, ali ništa posebno veliko se nije dogodilo.
Cheddar: Pisala sam o svemu tome nakon događaja, jer su neki moji prijatelji sudjelovali u natjecanju. Ukratko, smatram da ako si dio industrije i koristiš druge ljude za vlastitu promociju bezobrazno je ne uspostaviti nikakav kontakt s njima. Napominjem, doduše, da Ru nije tražila da bude drag majka svakoj trandži na planetu i da bude dobra prema svima. Na kraju krajeva, bila je plaćena da dođe u Veliku Britaniju. Ali mislim da bi bila lijepa gesta da je pozdravila sudionice.
Anna: Ljudi iz organizacije su to pravdali činjenicom kako je putovala i kako je umorna. Ali ja sam se mislila: Hej, pa i ja sam putovala da dođem ovdje, umorna sam i iscrpljena od nastupa, pa bih svejedno postupila drugačije.
Cheddar: A ti čak ni nemaš osobnog asistenta, Anna. Svakako se radilo o promašenoj prilici za sve uključene.
Mnogi su razočarani što RPDR ne pokazuje pravu raznolikost draga, i ja bih svakako volio da postoji takva emisija. Ali treba uzeti u obzir da je to “RuPaul’s Drag Race”. Ne “drag race”. Proći će dugo vremena prije nego što Ru okruni tranimal čudaka kao američku drag ljubimicu. Koga god i kako Ru uključila u emisiju, treba upamtiti da je taj show u konačnici o njoj samoj.
Kako tumačite trenutnu popularnost hipermaskuliniteta kod gej muškaraca?
Anna: Vidi se da se događa na globalnoj razini, ali u Manchesteru ipak vidljivo egzistiraju i bivaju prihvaćene različite vrste gej identiteta. Primjerice, ja se nikad nisam pronalazio u toj masculine clubbing sceni; danas bar kod nas ona izgleda potpuno drugačije.
Cheddar: Ali sve je to vidljivo u kulturi dejtanja. Primjer: svi te vole kad si u dragu, kako izgledaš i kako nastupaš. Ali nitko te neće povesti doma. Čak je i moj sadašnji dečko imao velikih problema s time što se želim baviti dragom, uzimajući u obzir što on smatra privlačnim na muškarcu. Međutim, ništa to ne iznenađuje ako uzmete u obzir što prosječan gej dečko, u procesu autanja, razmišlja o tome što ga čini muškarcem a što ženom. Čini mi se da je poticanje hipermaskuliniteta odraz želje gej muškaraca da budu “normalni”, što god za njih to značilo. Kao da postoji pravi način da budeš muškarac ili da budeš žena; ili da uopće moraš odabrati jedno od toga dvoje! Radi se o čistoj rodnom eksperimentiranju, koji završava tim klasičnim značenjem što je muškarac. Nažalost, kosi se s nekom idejom da svaka queer osoba može slobodno odabrati što želi.
Cheddar Gorgeous i Anna Phylactic glavne su gošće trećeg izdanja DRAGrama, koji je ove godine realiziran u suradnji s Vox Feminae Festivalom. One koji žele više znati o manchesterskom dragu pozivamo na predavanje “Dragchester, England, England” u četvrtak, 6.10. u MaMu (Preradovićeva 18); a one koje zanima proces transformacije Cheddar i Anne u drag na “Manifestations” u Klub Močvara u petak 7.10. u 17h.
Program se nastavlja istu večer ekstravagantnim partyjem Birds of Paradise na kojem Cheddar i Anna nastupaju, inače partyjem otvorenja VFF-a; dok se sa HoF trandželima možete družiti i u nedjelju 9. listopada od 20h na drag bingu!
Ulaznice za party program Birds of Paradise dostupne su Octopus Piercing i Tattoo studiju (Gundulićeva 31) dok je ostatak programa besplatan. Više informacija potražite na FB eventu.