Istraživanjem i analizom likova iz videoigara u najprodavanijim američkim časopisima i igrama, otkrivena je znatno veća vjerojatnost da će ženski likovi naspram muških biti naglašeno seksualni (60% naprema 1%) i oskudno odjeveni (39% naprama 8%).
Jess McCabe, novinarka čiji je hobi upravo gejmanje svjedoči: „Svatko tko je barem malo igrao videoigre zna da je dizajn likova jedno od onih područja na kojem vladaju spolni stereotipi. Većina likova koji se mogu izabrati su muškarci, svijetle puti. Ženskih je likova iznimno malo, a kada se pojave ili su vrlo seksipilni ili pasivni ili oboje. Stvaratelji igara kao da nisu sposobni vidjeti dalje od tih golemih grudi“.
Sukladno tome, feministkinja Anita Sarkeesian pokrenula je Tropes Vs Women Kickstarter, projekt koji se temelji na istraživanju, analizi i rekonstrukciji nekih od najčešćih stereotipa ženskih likova u video igrama. Fokus je na prikazu seksi negativki, dame u nevolji , borbena f**k toy, seksi sidekick-a i žene kao pozadinske dekoracije.
No, tema projekta nije dobro dočekana čemu svjedoče više od 100 negativnih komentara i govor mržnje koji su se pojavili u samo dva sata nakon objave videa: “Bilo bi bolje da je video snimila u kuhinji” ili “Sumnjam da je prava gejmerica. Samo traži način da se istakne sa svojom feminističkom propagandom“, samo su neki od blažih primjera.
Uz seksističke komentare, izjavljene su i razne prijetnje nasiljem te silovanjem kao i organizirani pokušaj da se Sarkeesianin YouTube kanal označi kao teroristički i tako odgodi projekt . YouTube je mjesto na kojem negativni komentari nisu rijetkost, no iznenađuje doza mržnje koja se pojavila baš u inat želji da se dokaže kako je gamerska zajednica otvorena i bez problema vezanih uz ženska pitanja.
Kada nisu dva metra visoke domine i ubojice na štiklama, žene u videoigricama ili su pozadinski ukras ili su dame u nevolji. Rijetka iznimka je Lara Croft, ženska zvijezda igre Tomb Ridera (pandan Indiane Jonesa). Ona je naoružana (virtualna) žena, briljantna arheologinja, sudjeluje u borbama mano a mano i zaista ne treba ničiju pomoć.
No, takva verzija Lare Croft, možda ide u zaborav. Kreatori igrice iznijeli su ideju da Laru transformiraju iz naoružane badass heroine u nešto ranjiviju verziju koju bi igrači „poželjeli zaštititi“. Producenti to planiraju ostvariti scenarijem u kojem će Larina prijateljica biti oteta i zatočena od strane „otočnih odbačenika“ koji će ju uz to htjeti i silovati.
Prikaz nemoćnih žena u videoigricama nije ništa novo. Istraživanje o nasilju i ulogama spolova u igrama provedeno 1998. iznijelo je podatke prema kojima 41% igara nije uopće uključivalo ženske heroine. U onima koje su sadržavale ženske likove, 28% njih predstavljeno je kao seksualni objekt, a 21% nasilja usmjereno je prema ženama.
Lara Croft je u punoj snazi svoje badass borbenosti jedinstven lik. Iako je njezin originalni avatar definitivno seksualiziran sa kratkim hlačicama i minijaturnom majicom, njezin outfit uvijek je bio sekundaran naspram njenih vještina. Za promjenom radnje izvorne priče zbog koje bi (po svoj prilici muški) gejmeri željeli zaštiti Laru od ostalih „zločestih muškaraca“ nema neke potrebe i prema dizajnerici videoigara (koju je intervjuirala Jezebel-ina novinarka Erin Gloria Ryan) predstavlja lijenost u pripovijedanju i stvaranju radnje. „Cijelo to izigravanje seksi žrtve već je istrošeno, a napose uvredljivo i muškim i ženskim gejmerima. Lara Croft zaista ne treba biti seksualizirana žrtva. Bez ikakve promjene u konceptu lika uspjela je kormilariti filmom koji je zaradio 49 milijuna dolara u prvom tjednu, a u konačnici 275 diljem svijeta”.
Kako se kaže „Ako nije slomljeno, nemoj ni popravljati“, pogotovo kad taj „popravak“ predstavlja frustrirajuće simplističke prikaze žena. [I.C.]