Fiona Apple, američka kantautorica, pijanistica i glazbena producentica, počela je skladati pjesme s 8 godina. Prvi je album, Tidal, napisala sa 17 godina i osvojila Grammy za singl Criminal.
Odrasla je u glazbenoj obitelji, a na nju je, kaže, najviše utjecala glazba Billie Holiday i Elle Fitzgerald. Njena se glazba može opisati kao mješavina popa, jazza, soula i cabareta, a u riječima pjesama sklona je introspekciji, nježnosti, ljubavi i ljutnji.
Fiona je došla do glazbenog ugovora tako da je dala demo snimku prijateljici koja je bila dadilja glazbenoj publicistkinji Kathryn Schenker. Ona je snimku proslijedila Andyju Slateru, direktoru Sony Music-a kojeg je Fiona oduševila. Prvi album Tidal je izdala 1996. godine i prodan je u 2.7 milijuna primjeraka. Osvojila je MTV-jevu nagradu za najbolju novu izvođačicu za pjesmu Sleep to Dream 1997. i pri primanju nagrade održala slavni govor, poznat kao “This world is bullshit“. U to vrijeme mediju su ju opisivali kao ljutu, ludu, seksi, nervoznu i osjetljivu, a zbog tog je govora dobila mnoge kritike, no ona je na to odgovorila:
„Kad imam nešto za reći, ja to kažem“.
Drugi album, When the Pawn… izdala je 1999. godine. Pun naslov albuma je čitav tekst pjesme koju je napisala kao odgovor na kritike na račun njezine “osjetljivosti”. Na ovom albumu tekstovi pjesama su ekspresivniji, a eksperimentirala je i s ponavljanjem bubnjeva i instrumentom Chamberlin te je surađivala s bubnjarom Mattom Chamberlainom. Album nije doživio uspjeh poput prvog, no dobio je dobre kritike. Nakon incidenta na koncertu u veljači 2000. godine kad je zbog problema s opremom i lošeg ozvučenja napustila pozornicu ne vrativši se dovršiti koncert, Fiona je razmišljala o završavanju svoje glazbene karijere.
No, u to je vrijeme surađivala s Johnnyjem Cashom na obradama Bridge over Troubled Water Simona & Garfunkela i Father and Son Cat Stevensa. Obje je pjesme Cash uključio u svoje albume, a glazbenu mirovinu Fiona je, srećom, ipak odgodila. Surađivala je i sa Zachom Galifianakisom na komičnoj pjesmi Come Over and Get It (Up in ‘Dem Guts), s Margaret Cho je surađivala na njenom albumu Cho Dependent, snimila je obradu Sally’s Song za specijalno izdanje soundtracka filma The Nightmare Before Christmas, obradila je pjesmu I Want You Elvisa Costella za concert Decades Rock Live te je nastupala na raznim humanitarnim koncertima.
Nakon što su se snimke Fioninog trećeg albuma, Extraordinary Machine, pojavile na internetu dostupne za “skidanje”, Fiona je bila nezadovoljna tom verzijom albuma i htjela je da se on ponovo producira. Nova je verzija službeno izdana 2005. godine te je album nominiran za nagradu Grammy.
Četvrti album The Idler Wheel Is Wiser Than the Driver of the Screw and Whipping Cords Will Serve You More Than Ropes Will Ever Do izdala je 2012. godine i također je nominiran za nagradu Grammy. Pitchfork 2014. navodi ovaj album kao 10. na listi 100 najboljih albuma ovog desetljeća. Fiona je album snimala u tajnosti, direktori Epic Recordsa saznali su za album tek kada im ga je ga je predstavila već snimljenog. To joj je omogućilo da ga snimi bez pritiska i vanjskih utjecaja. Album je potpuno akustičan, a koristila je zvukove proizvedene na primjer pljuskanjem bedara i jastucima te zvukove stroja i dječje igre. Cijelim albumom se provlači borba između naivnosti i cinizma, koji su prisutni i u ranijim izdanjima. Također, sama je nacrtala naslovnicu albuma.
S 12 godina bila je žrtva silovanja, zbog čega je kasnije imala poremećaj u prehrani, no to ne spominje u svojim pjesmama jer smatra da je to njena dosadna, stara bol u kojoj nema ničeg poetičnog. Na jednom photo shooting-u trebala je pozirati bosa dok fotografi nisu uočili njene čukljeve i odustali od te namjere, na što je Fiona rekla “Ostat ću samo ako pokažete moja stopala u časopisu kako bi se druge cure osjećale zbog njihovih!”, nažalost, odbili su ju.
Fiona je glumila i u jednoj epizodi francuske SF serije H-Man, njen lik bila je BioFrau, vođa aktivističke grupe Feux Verts (Zelena svjetla) koja sa svjetlećim zelenim očima poražava neprijatelje. 2014. napisala je pjesmu “Container” za uvodnu špicu serije The Affair.
Tekst je originalno objavljen na poddomeni portala – operiseksizam.voxfeminae.net, internetskoj stranici koju, uz mentorstvo, uređuju volonteri i volonterke uključenie u projekt ‘Aktivni mladi za rodnu ravnopravnost’.