3. Arteria – tjedan filma o umjetnicima

Kulturno informativni centar (KIC) od 8. do 12. prosinca 2018. organizira treće izdanje Arterije – tjedna filma o umjetnicima u sklopu kojeg će biti prikazano devet žanrovski eklektičnih filmskih ostvarenja koja problematiziraju život i opus umjetnika koji stvaraju u različitim medijima.

Treće izdanje Arterije donosi presjek aktualnih dokumentarnih, igranih i eksperimentalnih filmova o nekim od najvećih umjetničkih imena današnjice – gledat ćemo između ostalih nagrađivane filmske posvete ikoni 60-ih i bivšoj članici Velvet Undergrounda Nico, konceptualnom umjetniku i aktivistu Josephu Beuysu, najvećim poslijeratnim pjesnicima/cama Ingeborg Bachmann i Paulu Celanu, skandinavskom majstoru istančane psihološke drame Ingmaru Bergmanu, te svjetski poznatom slikaru uličnih murala Banksyju. Filmovi će biti popraćeni predavanjima, razgovorima i predstavljanjima knjiga koji će pojedine karizmatične umjetničke figure upotrijebiti kao paradigmu i uvertiru u promišljanje nekih od ključnih problema suvremene umjetnosti.

Arterija se otvara u subotu, 8. prosinca u 20 sati projekcijom filma Bergman – jedna godina, jedan život (2018). koji je trenutačno u konkurenciji za najbolji europski dokumentarac na predstojećim Europskim filmskim nagradama. U obilježavanju stote godišnjice rođenja velikog autora, švedska redateljica Jane Magnusson uzima tu iznimno plodnu godinu kao polaznu točku za istraživanje Bergmana kao čovjeka, u svoj kompleksnosti njegove ličnosti.

U nedjelju, 9. prosinca na redu su dvije glazbene biografske drame – Amadeus i Nico, 1988. Nedavno preminulog Miloša Formana prisjećamo se projekcijom jednog od njegovih najuspješnijih filmova, koji je 1984. ovjenčan s čak osam Oscara, četiri Zlatna globusa i četiri BAFTA nagrade o rivalstvu skladatelja Wolfganga Amadeusa Mozarta i Antonija Salierija. Prikazujemo i dobitnika nagrade Horizonti na venecijanskoj Mostri – film ceste Nico, 1988 (2017) redateljice Susanne Nicchiarelli donosi drugu, manje poznatu stranu priče o ikoni 1960-ih, Christi Päffgen poznatijoj pod pseudonimom Nico. Približavajući se pedesetoj, Nico kreće na novu europsku turneju i daleko je od glamuroznih šezdesetih kada je bila Warholova muza i slavna pjevačica kultnog benda The Velvet Underground. Melankolična i beskompromisna glazbenica bori se s ovisnošću i vlastitim demonima, te pokušava obnoviti odnos sa sinom nad kojim je odavno izgubila skrbništvo. Legendarnu teutonsku glazbenicu tumači Trine Dyrholm, danska pjevačica i omiljena glumica Susanne Bier i Thomasa Vinterberga.

Treći dan Arterije (ponedjeljak, 10. prosinca) u znaku je street arta – donosimo provokativni doks Čovjek koji je ukrao Banksyja (2018.) Marca Proserpija o kapitalizaciji ulične umjetnosti i kaleidoskopski dokumentarac Mur murs (1981.) Agnès Varda. U svojem prepoznatljivom stilu francuska kinematografska veteranka snima ulične murale po osunčanim ulicama siromašnih predjela L. A. -a, a njezin Mur murs ujedno je i studija šarolikih urbanih migrantskih zajednica na prijelazu 70-ih u 80-e te esencijalni vodič kroz kalifornijsku uličnu umjetnost. U Čovjeku koji je ukrao Banksyja pratimo genezu i sudbinu Banksyjevih crteža u Gazi, te istovremeno otkrivamo tajne tržišta umjetninama ukradenih zidova diljem svijeta. Upoznajemo bodibildera i lokalnog vozača taksija Walida Zvijer koji je osmislio pravi poduzetnički plan – uzeo je cijeli zid s crtežom i prodati ga onome tko ponudi najviše novaca.

U četvrti dan (utorak, 11. prosinca) krećemo uz filmsku poemu Odsanjani (2016.) austrijske filmašice Ruth Beckermann koja je bazirana na dramatičnoj epistolarnoj razmjeni između Ingeborg Bachmann i Paula Celana i prenosi snažnu atmosferu ljubavne priče prošlog stoljeća u suvremeni kontekst. Dvoje mladih glumaca – poznata pjevačica Anja Plaschg i Laurence Rupp, član Bečkog nacionalnog teatra interpretiraju ljubavnu korespondenciju u tonskom studiju Bečkog radijskog centra, a veza između Bachmann i Celana postupno se uvlači u njihovu stvarnost. Film je imao svjetsku premijeru na Berlinaleu i osvojio je Grand Prix na inovativnom filmskom festivalu Diagonale u Grazu, te posebno priznanje na prestižnom dokumentarnom festivalu Cinéma du Réel. Isti dan prisjećamo se još jednog pjesničkog para – Arthura Rimbauda i Paula Verlainea te prikazujemo jedan raritet – rijetko prikazivani diplomski film Ubojice: Film o Rimbaudu (1985.) kultnog američkog nezavisnog filmaša Todda Haynesa u kojem glume sami Haynes te mlada Laura Linney. S 16 mm filmske vrpce gledat ćemo Haynesovu (re)imaginaciju burnog ljubavnog odnosa između dvojice francuskih simbolista koji je kulminirao dvogodišnjom zatvorskom kaznom za Verlainea kada je 1873. pokušao upucati deset godina mlađeg Rimbauda. U istom bloku gledat ćemo eksperimentalni kratkiš Samoglasnici (1975.) Nikole Đurića u kojem svjedočimo prijenosu poezije u film a koji je inspiriran istoimenim Rimbaudovim sonetom.

Zanimljiv i šarolik umjetnički program zaključujemo u srijedu, 12. prosinca projekcijom hvaljenog dokumentarca Beuys (2017.) u režiji Andresa Veiela o revolucionarnom njemačkom umjetniku Josephu Beuysu, a nakon projekcije slijedi predavanje jednog od pionira hrvatske konceptualne umjetnosti Vladimira Gudca u kojem ćemo problematizirati nasljeđe Beuysova umjetnička djelovanja i njegova poznata, no često neshvaćena gesla Svaki je čovjek umjetnik.

Ulaz na sve projekcije i događanja je besplatan!