Objavljeno

Odabrani finalisti/ce 8. Organa Vida

Žiri osmog izdanja festivala Organa Vida, koji će se ove godine održati od 13. do 24. rujna u Zagrebu, izabrao je finaliste i finalistice nakon provedenog natječaja na temu Otkrivanja na koji se prijavilo više od 400 domaćih i inozemnih projekata iz čak 58 zemalja svijeta, sa svih naseljenih kontinenata.

Organ Vida dvotjedni je međunarodni festival fotografije koji se održava svake jeseni u Zagrebu, a okuplja suvremene međunarodne fotografe/kinje sa zajedničkim ciljem unaprijeđenja umjetnosti i suvremene fotografske prakse te također želi potaknuti razgovore o ključnim i globalno-društveno političkim pitanjima.

Zagreb će od 13. do 24 rujna postati mjesto susreta međunarodnih umjetnika/ca i stručnjaka/inja za fotografiju koji će se predstaviti u sklopu programa kroz predavanja, izlaganja, panele, radionice i razgovore na vodstvima kroz izložbe. U sklopu festivala održat će se predstavljanja i potpisivanja knjiga, pregledi portfolija te popratni filmski i glazbeni program. Program festivala ujedinit će desetak lokacija u gradu.

U okviru ovogodišnje teme Otkrivanja, polazeći od pretpostavke da se gledatelji/ce imaju pravo informirati o temama od javnog interesa, organizatori/ce žele doznati kako se autori/ce kroz medij fotografije suočavaju s nepoznatim, nezabilježenim i neizrečenim transformativnim i svakodnevnim iskustvima, osobnim i tuđim sudbinama, društvenim i intimnim borbama ili životnim spoznajama.

Suvremenim, dokumentarno-umjetničkim pristupom fotografiji zagrebačkoj će publici u rujnu na glavnoj izložbi u Francuskom paviljonu svoje radove predstaviti: Kiril Golovchenko (Njemačka), Gidon Levin (Izrael), Maria Sturm i Cemre Yeşil (Njemačka/Turska), Anne Müchler (Njemačka), Mario Brand (Njemačka), Qian Zhao (Kina), Andrea & Magda (Italija/Francuska), M. Scott Brauer (SAD), Michal Siarek (Poljska) te Pierre Liebaert (Belgija).

Izabrani fotografski projekti

U ljetnim mjesecima uzduž ukrajinskih autocesta niču male tržnice koje se obično sastoje od pojedinačnih jednostavnih štandova s voćem i povrćem. Prodavači tamo i prenoće: postave šatore ili s obiteljima žive u kamp prikolicama. Svi oni sa sobom donose raznovrsne običaje i tradicije te tako stvaraju mikrokozmos u kojem su različiti ljudi ujedinjeni u zajedničkom pothvatu: zaraditi novac kako bi si podigli životni standard ili naprosto kako bi prehranili svoje obitelji. Njihovi su noćni napori tema serije fotografija Bitter Honeydew (Gorka zelena dinja) ukrajinskog fotografa Kirilla Golovchenka.

Gidon Levin se kroz projekt 21 22 23 osvrće na obavezni vojni rok u Izraelu i svoje vrijeme provedeno u vojsci. Potaknut izblijedjelim sjećanjima na davne dane službe, Levin snima fotografije kojima nakon odsluženog vojnog roka nastoji ponovno proživjeti iskustvo službe.

Još od vremena Osmanskog Carstva Istanbul je bio vrlo važan grad za avikulturu zbog svog zemljopisnog položaja. To je dovelo do razvoja kulture posvećene čuvanju i uzgoju ptica te njihovoj skrbi. Danas je kultura u opasnosti, posebice zbog zakona koje Turska donosi kao prilagodbu Europskoj Uniji. Autorice serijala For Bird’s Sake (Za ptice) Maria Sturm i Cemre Yeşil fokusiraju se na odnos između ptica i njihovih uzgajivača, pun kontradikcija, ljubavi, posjedovanja i zadovoljstva.

Anne Müchler i Nico Schmitz kroz seriju fotografija Encounter (Susret) proučavaju razvoj mita pomoću fotografije kao medija. Polazna točka serije jest planina Pic de Bugarach na jugu Francuske, za koju su zagovornici New Age pokreta smatrali da ima mistične moći. Kako fotografije mogu prikazati ili izraziti promjenjivost i krhkost mitova te poslužiti kao dokaz njihova postojanja?

Mario Brand u seriji fotografija Storyteller (Pripovjedačica) prikazuje jedinstvenost i ljepotu tzv. ‘filmskih rola’ koje su rotacijom prenosile analogni film zabilježen na vrpci formata 35mm na filmske projektore te su bile u upotrebi do prije nekoliko godina. Filmovi i filmski operateri koji su do nedavno rukovali njima i ostavljali fizički trag na filmskim pločama danas su u potpunosti zamijenjeni digitalnim procesom, a fotograf se fokusira na tragove koji nam otkrivaju prošlo vrijeme.

Serija fotografija Offcut, the Edge (Neobično, na rubu) autora Qiana Zhaoa rođenog u Shanghaiju prikazuje osobnu, izmišljenu i pomalno nerealnu viziju grada San Francisca u koji se doselio prije par godina. Fotografije prikazuju fiktivni, nestvarni grad koji se temelji na stvarnom mjestu, ali se transformira asocijativnim procesom.

Andrea & Magda serijom Sinai Park istražuju posljedice masovnog turizma na Sinajskom poluotoku u Egiptu. Fotografije prikazuju lažan osjećaj sigurnosti koji pruža mjesto koje se oslanja isključivo na turističku industriju, ispunjavajući očekivanja turista bez doticaja s egipatskom stvarnošću.

Ukrasi postavljeni u zadnji tren, odijela krive veličine, loša hrana, previše kamera, počasni gost uvijek kasni, na događanjima ili ima previše ljudi ili nema nikoga, pola je ljudi u uniformama, svi žele razgovarati o politici i religiji… This is the worst party I’ve ever been to (Ovo je najgora zabava na kojoj sam ikada bio) autora M. Scotta Brauera govori o neautentičnim, uvježbanim i izrežiranim kampanjama za stranačke izbore u saveznoj državi New Hampshire. Cilj ovog projekta nije kritizirati pojedine predsjedničke kandidate, nego prikazati kako su njihovi pokušaji da se svide američkoj javnosti dosadni, banalni i repetitivni.

Aleksandar je serija fotografija Michala Siareka u kojoj autor daje viđenje projekta nedavne obnove Makedonije u duhu povezanosti s navodnim drevnim korijenima – Aleksandrom Makedonskim. S druge strane, kako bi zaštitila ‘grčko naslijeđe’, grčka je vlada blokirala makedonsku vanjsku politiku te tako doprinijela izoliranosti Republike Makedonije u Europi. Ono što je trebalo uzdići mladu naciju na dostojanstven položaj ponizilo ju je, a izabrana se vlast radikalizirala te uložila znatna javna sredstva i angažirala ozbiljan propagandni aparat kako bi nanovo izumila tradiciju i pobudila nacionalnu svijest…

Pierre Liebaert kroz seriju Free Now (Napokon slobodni) ponovno otkriva srž fotografije te odnos između modela i fotografa. Fotografirajući gole zamaskirane neznance koji su mu se prethodno javili na oglas, Liebaert im pruža priliku za bijeg od svakodnevnih, životnom situacijom nametnutih normi te neku vrstu psihološke terapije.

Finaliste je odabrao žiri koji čine vrlo značajna imena inozemne i domaće fotografske scene, koja će u rujnu posjetiti Zagreb: Louise Clements (Velika Britanija), Lea Vene (Hrvatska), Simon Norfolk (Velika Britanija), Phillip Toledano (SAD), Donald Weber (Kanada) i Gillian Wearing (Velika Britanija).

Popratni program 

Uz deset finalista/ica, festival Organ Vida će kroz projekcije ispred Francuskog paviljona predstaviti deset dodatnih, posebno pohvaljenih projekata čiji su autori/ce: Rossella Castello (Velika Britanija), Heiko Tiemann (Njemačka), Matthew Broadhead (Velika Britanija), Louis De Belle (Njemačka), Tito Mouraz (Portugal), Olga Ingurazova (Rusija), Antonio Faccilongo (Italija), Sheng-Wen Lo (Nizozemska), Andrea Foligni (Italija) te Lukas Birk (Austrija).