U današnje se vrijeme ženstvenost koristi kao kompliment koji daje naslutiti nešto pozitivno, nešto čemu bi žena trebala težiti. No češće je ženstvenost iskrivljen pojam, kalup oblikovan medijima; površna, isprekidana i ograničena slika onog što žena može biti i onog što ona jest.
Inspirirani šturim ženskim časopisima koji nameću ideju ženstvenosti i uvjeravaju generacije djevojaka kako se trebaju promijeniti da bi se uklopile i bile ‘vrijedne’, programerka Lea Schoenfelder i programe Peter Lu, 2012. godine kreirali su igru Perfect Woman kao ironičan komentar na ovakvu vrstu preskriptivnog načina življenja. Igra koristi neprirodno i neugodno izvijanje i poziranje pred Xboxom kao mehanizme i sredstvo izražavanja.
Cilj igre je izgraditi vlastitu savršenu ženu. Tijekom sedam različitih faza života potrebno je donijeti važne odluke te ih zatim proživjeti i vidjeti kamo vode. Mehanizam igre svodi se na sinkronizaciju vlastitih pokreta s pokretima žene na ekranu. Preciznost izvođenja i odluke utječu na opcije koje se nude u budućnosti. Što su životne odluke teže to su poze zahtjevnije i sramotnije. Svrha igre je da igrač/ica osjeti nespretnost, neugodu i neprilagođenost kao cijenu pokušaja uklapanja u tuđe okvire.
Danas u društvu postoji mnogo uloga koje žena može preuzeti, a koje naglašavaju njezine različite aspekte – od obitelji, karijere, iskustva, seksualnog života do mnogih drugih kategorija. Ipak, sve te kategorije nikako ne mogu biti dovoljne da bi okarakterizirale dubinu i složenost života žene.
Tijekom igranja moguće je izabrati težinu igrice, odnosno različite situacije u kojima se žene nalaze tijekom života. Od ‘običnog života’, preko života sa specifičnim komplikacijama, do ‘površnog života’ koji banalizira ulogu žene, svaki na svoj način nudi iskustvo koje je potrebno za razumijevanje sebe, ali i društva u kojem živimo.
Schoenfelder i Lu navode kako se u igrici, izuzev avatara, malo toga radi o specifičnim ‘ženskim stvarima’. Upravo je to ono što igri daje dubinu i pruža igračima/cama fokus na društveni komentar autora i autorice ove igre. Životne odluke koje žene donose nisu rodno ekskluzivne, iako često zahtijevaju usklađivanje više toga odjednom: ljepotu, majčinstvo, karijeru, zavodljivost. Kako se savršena žena pomiče linearno tijekom vremena, fokusirajući se na jednu odluku te odmah prelazeći na drugu, često se osvrće na pitanje može li žena ‘imati sve’. Očekuje se kako bi savršena žena trebala spretno balansirati karijeru, obitelj, izgled i raspoloženje, a ukoliko ne uspije opravdno je osuđivati je.
Iako se poruka igre nije potpuno jasno zamrsila oko mehanizma igre, metafora je očita, a odnosi se na borbu žena sa stereotipima. Jedan od takvih primjera jest afera Monice Lewinsky s Billom Clintonom. Greška koja je obilježila njen život te joj i desetljeće kasnije onemogućila da pronađe posao. Ista greška koja za njega nije nosila gotovo nikakve posljedice.
Perfect Woman služi slavljenju raznolikosti i odabira, a ne osuđivanju konformizma. Autor i autorica igre žele proširiti svoju filozofiju izvan igre te se nadaju da će igra poslužiti kao medij za promicanje prihvaćanja i razumijevanja, za osobni rast i jačanje zajedništva i ljubavi. Kotaku…
Prevela i prilagodila: Željka Toplek
Tekst je originalno objavljen na poddomeni portala – operiseksizam.voxfeminae.net, internetskoj stranici koju, uz mentorstvo, uređuju volonteri i volonterke uključenie u projekt ‘Aktivni mladi za rodnu ravnopravnost’.